Pagina's

woensdag 13 juni 2012

Dag 10: Energieverbruik

Gistermiddag heb ik mij volledig gestort op ons energieverbruik. Ik ben in gedachte alle vertrekken rond gegaan en vervolgens gekeken waar er bezuinigd kan worden. 

Garage: Wasmachine en droger. De wasmachine draai ik altijd al op een energiezuinigprogramma, de droger wil ik helemaal niet meer gebruiken. Ik doe hem nog niet weg, maar kijk het een jaar aan. Vriezer: Regelmatiger ontdooien en deur zsm dicht na openen!

Keuken: Vaatwasser draai ik voortaan op het eco-programma, de oven zal ik opletten of hij niet onnodig (lang) aanstaat; het schijnt dat je de oven 5 minuten voor het einde van de baktijd al uit kunt doen. Koffiezetapparaat zet ik direct uit na en de waterkoker kook ik met een afgepaste hoeveelheid water. Van de koelkast zullen we de deur zo kort mogelijk open laten. Afzuigkap niet langer aan dan nodig.


Woonkamer: TV zo min mogelijk aan. Als er niet gekeken wordt doe ik hem direct uit. Laptop na gebruik helemaal uit. Verder: Geen lege laders in de stopcontacten en zodra het betreffende apparaat vol is (bv mobiele telefoons) direct eruit halen.


Slaapkamers: Computers, tv, wii etc niet op standby en direct na gebruik uit doen.


Voor alle vertrekken geldt: 
* lampen (zodra ze stuk gaan) te vervangen door LED lampen
* verlichting niet onnodig aan
* geen apparaten op standby; stekker uit het stopcontact 


Het zijn allemaal weer stapjes in de goede richting! Nog niet uit te drukken in geld, maar wel goed voor milieu en portemonnee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten