Pagina's

vrijdag 15 juni 2012

Dag 12: Lowbudget en gezond

Dag 12: Vandaag ben ik bezig met de boodschappenlijst voor komend weekend te maken en ik ben overal aan het speuren naar goedkope, maar gezonde recepten. Met een beetje van mezelf en een beetje van internet hoop ik mijn eigen receptenboekje te gaan vullen! De recepten zal ik op een apart pagina op deze blog zetten. 

Vanavond staat er uiensoep met een "Smulbroodje" op het menu, morgen gevulde courgette. Zondag eten we een hapje bij mijn vader, dus daar hoef ik geen boodschappen voor te halen.

Vrijdag: Uiensoep met smulbroodje
* Uiensoep heb ik begin van de week al gemaakt en staat in de vriezer. Klik hier voor het recept.
* Voor het smulbroodje heb je per persoon nodig:
  •  twee sneetjes vers gebakken tarwebrood, maar je kunt natuurlijk ook pistolets of gewoon bruin brood gebruiken.  
  • Halvarine 
  • tomaat 
  • komkommer 
  • beetje geraspte belegen of oude kaas 
  • 1 ei 
  • bieslook, peper en zout 
  • zongedroogd tomaat en/of plakjes olijf

Het brood besmeer ik eerst met halvarine. Vervolgens leg ik er 2 blaadjes sla op, een paar plakjes tomaat en komkommer.
Ondertussen bak ik in de koekenpan de eieren (geklutst met een beetje bieslook, een snufje zout en beetje peper)
Vervolgens leg ik op ieder broodje een gebakken ei met daarop wat geraspte kaas, de olijfplakjes en stukjes zongedroogde tomaat! Mmmmm..... (tip: ipv halvarine kun je het brood ook met pesto besmeren!)


Zaterdag: Gevulde courgette
Per persoon nodig:
* 1 courgette voor een volwassen, 1/2 courgette voor een kind
* kruimige aardappels 
* scheutje melk
* klontje boter
* teentje knoflook
* uitje
* 100 gram gehakt (ik gebruik voor 5 personen altijd 400 a 500 gram)
* 1 tomaat
* 1/2 bolletje mozzarella
* peper, zout


Was de courgette goed! Snij vervolgens door midden en verwijder de zaadlijsten met een lepeltje en doe deze in een bakje.
Doe de courgette in een pan met kokend water en blancheer 3 a 5 minuten. Vervolgens uit het water halen en goed uit laten lekker.
Aardappels koken (ik kook dit in dezelfde pan als waar ik de courgettes heb geblancheerd. Scheelt gas en water!), afgieten en met melk en boter stampen tot je een zachte puree hebt. 
In een wok/braadpan vervolgens het gehakt rullen met een beetje knoflook en een uitje. Als het gehakt goed gaar is, de zaadlijsten van de courgette even meebakken.
Puree en gehaktmengsel door elkaar mengen en verdelen over de courgettes. Er mag best wel een flinke laag op!
Vervolgens leg je op iedere courgette een paar plakjes tomaat en mozzarella en strooi je er wat peper (en evt zout) overheen.
Ongeveer 12 a 15 minuten in het midden van de oven op 200 graden en je kunt smullen! Wel af en toe even kijken of de mozzarella niet te donker wordt!


En natuurlijk beginnen we zondagochtend met een ontbijtje met onder andere een gekookt eitje voor papa!



2 opmerkingen:

  1. Dat smulbroodje lijkt me echt om te smullen! Laat ik dat van het weekend maar eens voorschotelen. Dankjewel voor het delen van de recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie! Heb je het broodje nog gemaakt? Ben ook erg benieuwd wat anderen ervan vinden!

      Verwijderen