Pagina's

maandag 11 juni 2012

Dag 8: Terugblik, hooi, uiensoep en gasverbruik

Vandaag alweer dag 8! Wat gaat het hard! Het zuinige leven begint al aardig te wennen en ik betrap me de laatste dagen al op wat nieuwe automatismen. Zoals bukken in de supermarkt voor een iets goedkopere variant, zuiniger met de verlichting, korter douchen etc. Feit is dat ik het eigenlijk onwijs leuk vindt en er zeker niet ongelukkiger op word! Op internet surf ik wat blogjes af voor leuke ideeen. Zo las ik van een konijnenliefhebber dat hooi uit de winkel vaak bespoten is en dat je het makkelijk zelf kunt maken. Gisteren dus tijdens een wandeling op een mooi afgelegen plek een grote lading lang gras geplukt wat nu ligt te drogen. Ik ben benieuwd! Gezonder EN gratis is toch wel erg leuk...

Uiensoep
Vorige week kocht ik een groot net uien (5 kilo), want dit was zo voordelig. Nu zag ik dat er al bijna plantjes uit gaan groeien. Eigenlijk een miskoop dus, maar ik ga er een soort "instant" uiensoep van maken voor in de vriezer. Hiervoor heb je nodig:

* 8 groente bouillonblokjes (biowinkel) 
* 2 liter water
* 8 grote uien
* 2 handjes vermicelli


Maak de uien schoon, snij ze in partjes en bak ze ongeveer 5 minuten met een klontje boter of een beetje olie. Schep de uien vervolgens uit de pan en breng 2 liter water met de vermicelli en de bouillonblokjes aan de kook. Voeg na 5 minuten de uien toe en laat het nog even pruttelen. Vervolgens verdeel je de soep in 4 porties en als het afgekoeld is kan het de vriezer in.
Wanneer je het wilt gebruiken kun je (bevroren of reeds ontdooide soep) samen met 1,5 liter water aan de kook brengen. In totaal heb je nu ruim 2 liter soep, genoeg voor 4 a 5 personen! Goed doorroeren en smullen maar! Altijd handig om in huis te hebben!


Gasverbruik
Ook op het gasverbruik ben ik voornemens veel te gaan bezuinigen. In mijn blog over ons waterverbruik (oftewel watermisbruik) schreef ik al over onze douchegewoonte. En korter douchen bespaart niet alleen veel water maar ook veel gas! Ook kook ik nu bewuster (aardappels en groenten in 1 pan of stomen met een vergiet) en zet ik de verwarming niet zo snel meer aan. Afgelopen week was het op een avond aardig afgekoeld in huis en gaf de thermostaat 18 graden aan. Normaliter had ik de cv nu een zetje gegeven om lekker richting die 20 graden te gaan, maar nu trok ik lekker een trui aan en kroop ik met een dekentje en een warm kopje thee op de bank. HEERLIJK! Ook volgende winter (die nog HEEL ver weg is hoop ik) zal ik bewuster omgaan met de temperatuur in huis. Onze gasbesparing kan ik nu nog niet in geld uitdrukken, maar ik weet zeker dat deze "maatregelen" een positieve bijdrage zullen leveren aan onze bankrekening!

1 opmerking: