Pagina's

dinsdag 19 juni 2012

Dag 16: Eten in de seizoenen

Gisteravond en vanochtend ben ik mij eens goed gaan verdiepen in het eten in de 4 seizoenen. En natuurlijk de financiële en duurzame gevolgen daarvan. Dat ik me hier niet eerder in heb verdiept is natuurlijk wel te betreuren, maar vanaf vandaag een goed begin!

Wanneer je groente of fruit wilt eten dat in een bepaald seizoen in Nederland niet kan groeien (bijvoorbeeld spruiten in de zomer of aardbeien in de winter), moet dit uit een ander land geïmporteerd worden wat inhoudt dat het ten eerste vaak een stuk duurder is en ten tweede een grote belasting is voor het milieu (door het transport). Hier moet ik echt eens goed op gaan letten, want het is zonde teveel uit te geven EN het milieu onnodig te belasten.

Nu, in juni, kun je in de winkel goed terecht voor kersen, aardbeien, sla, peultjes, andijvie etc. Voor een doosje aardbeien betaal je nu ongeveer € 1,75, in de winter is dit vaak het dubbele; ongeveer € 3,50! Heb je geen aardbeienplanten in de tuin, maar houdt je toch van zelfgemaakte jam? Koop het dan nu in en maak een voorraadje voor de komende winter. 

Wij zijn thuis echt sperziebonen liefhebbers... Waarom? Geen idee, maar we vinden het allemaal heerlijk. Uit pot vinden we het niet lekker (te zout en te slap). Volgende maand (eind juni en de hele maand juli) zijn de sperziebonen weer volop verkrijgbaar. Zuinigaapje gaat dus haar hele vriezer volgooien, want de tijd dat ik € 3,99 per kilo betaalde is geweest! In de aanbieding betaal je soms nog geen euro per kilo! 


Voor de komende maand(en) heb ik de volgende plannen:
* minimaal 8 potten jam maken (van fruit uit de tuin, aangevuld met fruit uit de winkel of van de markt)
* minimaal 10 potten appelmoes maken (van appels van de markt; helaas geen eigen appelboom...)
* 8 x 1 kilo sperziebonen invriezen (natuurlijk van sperziebonen die in de aanbieding zijn)
* bij ons verderop woont een vrouwtje die jaarlijks courgettes verkoopt. Wij zijn dol op gevulde courgettes (voor recept klik: hier) Ik zal een stuk of 8 courgettes doormidden snijden, blancheren en invriezen.


Verder heb ik op andere blogs gelezen hoe je zelf chocoladepasta kunt maken en ook het "recept" van wasmiddel ga ik proberen te maken! 

Ook ga ik mij eens verdiepen in het "moestuinieren". Nu kom ik niet verder dan wat aardbeien, bramen en tomaat uit eigen tuin, maar zou ik die heerlijk boontjes ook niet in mijn eigen stadstuintje kunnen laten groeien? En die appelboom? Lijkt me eigenlijk wel leuk EN lekker!


Wie heeft er nog meer leuke tips om seizoensproducten houdbaar te maken?



 

3 opmerkingen:

  1. Boontjes kweken gaat eigenlijk heel makkelijk. Je doet een beetje potgrond in een pot. Je drukt de boontjes in de grond. Beetje water geven. Niet te nat. En met een weekje zie je de boontjes opkomen. Je kan ze dan als er blaadjes aanzitten zo in de tuin zetten. Maar misschien wil het ook wel in een grote pot. Na een tijdje gaan ze bloeien en dan komen er mooie boontjes aan. MMM Lekker hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoetzuur maken en chutney, ook leuk als kado, net als kruidenazijn en kruidenolie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een paar courgetteplantjes in de tuin. Leuk voor de kids en als ze goed aanslaan..... Hoef je nooit meer te kopen!

    BeantwoordenVerwijderen